Friske skud, friske elever og friske volontører

Tiden her på WutomiAgri er kommet til etablering af nye afgrøder. Derfor har vi først hjulpet eleverne med at fjerne gamle planter fra deres marker. Det er hårdt arbejde, der bliver udført med en hakke også kaldet en ”enxada”. Planteresterne blev til vores forundring ikke kun smidt over i kompostbunken, noget endte også på afbrændingspladsen. Det var bl.a. kål, der er super godt i kompostbunken. Der så vi chancen for at snakke med eleverne om vigtigheden i en kompostbunke. Det ved vi at tidligere volontører også har brugt tid på, men gode ting kan altid gentages.


Efter harvningen fik haverne en lille tur, hvor de blev hyppet langs kanten og så var de klar til at få gødning fra skolens kyllinger eller kompost, som blev vendt i med enxadaen. Derefter tog det ikke lang tid, før end at eleverne havde fået sat de nye afgrøder.
Det har været en spændende etableringsfase. Dog med vores helt egen skurk. Gedekiddene går ikke særlig højt op i, at der er strøm i hegnet, så flere gange blev de taget i at fråde sig, i de nye afgrøder. Dette problem blev løst ved at binde mødrene fast til andre områder på skolen. Dette fik kiddene til vælge mor frem for afgrøderne.

Planterasterne samles til komposten

Undervisning i udvikling

Som vi skrev i vores sidste nyhedsbrev, er en af vores opgaver at undervise eleverne på skolen i engelsk og edb. Det er en spændende udfordring, vi har fået os. Engelskundervisningen har vist sig særlig udfordrende, men af gode grunde. Forskellen mellem elevernes engelskkundskaber er nemlig utrolig stor. Nogle af eleverne er i stand til at føre en rimelig samtale med os, hvorimod andre kun lige kan sige ”Good morning”. Vi startede derfor ud med at gå en masse gode sætninger igennem på engelsk og har derefter prøvet, at lade undervisningen tage udgangspunkt i noget, de alle har til fælles, nemlig landbrug. Her er vi gået igennem de forskellige afgrøder, de har i deres marker, hvad det engelsk term er, for bestemte landbrugshandlinger, de har udført på deres egne marker. Det næste, der står for skud, er dyrene og relevante termer i forbindelse med landbrugsdyr.

Regina og Isabel øver sig i engelsk

Edb-undervisningen tog os lidt med bukserne nede. Eleverne er habile i deres brug af deres mobiltelefoner, så noget i os, havde troet at edb ville blive en hurtigudviklende proces. Vi tog fejl. Mobiltelefonen er et almen ejet udstyr. Det er computeren ikke. Vi har nu haft et par timer med eleverne og flere af eleverne har stadig problemer med håndtering af musen. Så vi har erfaret at edb-undervisningen er en langsomt udviklende proces, men dog stadig vigtig. Der står for størstedelen af eleverne ikke en computer og venter på eleverne, når de kommer hjem, men vi vil igennem undervisningen vise eleverne fordelene ved brug af computeren i landbrug og regnskab i håbet om, at de engang vil være i stand til at erhverve sig en.

Projekt køkken

Noget andet, vi også er overbevist om, vil blive til stor brug, er madmor Alice’ nye køkken. Vi har fået gravet ud og sat stolper i jorden. Dog er der stadig meget arbejde foran os. Vi skal have muret væggene op til ca. en meter over jorden og bygget et udluftningssystem, da madlavningen ikke bliver lavet på et gaskomfur, men over bål. Da det er billigere og bliver foretrukket af madmor Alice’.

Madmor Alice’ nuværende køkken
Der arbejdes på det nye køkken

I den næste tid regner vi med at bruge meget energi på at få bygget det nye køkken og skolens kyllinger nærmer sig slagtning, så dem vil vi også bruge tid på.

Hilsen

Jakob og Mads

Jakob, Orlando og Mads